De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Percentage andersom berekenen

Bij een meerkeuzetoets hebben de leerlingen vier mogelijke antwoorden voor elke vraag ter beschikking. Het antwoord op de eerste vraag in gekend door 60% van de leerlingen, terwijl 40% lukraak een van de vier mogelijkheden kiest. We kiezen willekeurig een leerling.
  1. Wat is de kans dat hij op de eerste vraag het goede antwoord geeft?
  2. Stel dat hij deze vraag goed beantwoord heeft, wat is de kans dat hij her antwoord inderdaad kende?

Antwoord

Bij a. is er een kans van 0,6 dat de leerling het antwoord kent. Als de leerling het antwoord niet kent is er nog een kans van 1 op de 4 dat ze het juiste antwoord gokt.

Neem 's aan dat 100 leerlingen dit doen. Dan weten de leerlngen in 60 gevallen het antwoord en van de andere 40 gokken ze 10 keer het juiste antwoord. Dat is dan 70 keer goed van de 100.

Van de 70 goede gevallen zijn er 60 waarvan de leerlingen het antwoord kende en 10 gevallen zijn gegokt. Als een leerling het antwoord goed heeft wat is dan de kans dat hij het antwoord wist?

Lukt dat dan?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Rekenen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024